maandag, augustus 21, 2006

Kasimdzhanov wint ORDIX Open!

Tekenen bij HMC Calder geeft vertrouwen!

Net als Kritz (Biel), Bianca en Jan-Willem (Badalona) heeft ook Rustam Kasimdzhanov in het eerste toernooi na de bekendmaking van zijn komst naar HMC Calder een puike prestatie neergezet. Hij won in Mainz het 13e Ordix Open, een met 40.000 euro gedoteerd super-rapidtoernooi.
De in Solingen levende Oezbeek (als nummer 10 geplaatst) stond in elf ronden slechts drie remises af en bleef daarmee nipt Shakhriyar Mamedyarov voor. "Daar had ik absoluut niet op gerekend. Ik dacht dat ik slecht in vorm was, toen ik zo beroerd speelde in het Chess960-Open eerder deze week", aldus onze nieuwe clubgenoot.
"Ik maakte geen grove fouten, voor zover dat überhaupt gaat bij snelschaken. In de twee slotronden kon ik met twee remises volstaan." De Hongaar Robert Ruck (2537) probeerde het nog een beetje met wit in de slotronde, maar schikte zich in een remise na een algehele stukkenruil.

Hier zijn de partijen van Kasimdzhanov na te spelen

Mamedyarov belegde net als in het Chess960-Open de tweede plaats, eveneens met 9,5 uit 11. Alexander Morozevich leidde de stoet van vijf spelers met 9 punten. "Voor de derde keer haal ik hier 9 punten. Dat is goed, maar niet goed genoeg voor de toernooizege." Net als Morozevich haalden ook Pentala Harikrishna, Mikheil Mchedlischvili, Robert Ruck und Evgeny Agrest 9 uit 11.


In Mainz werden alle records verbroken. Liefst 632 deelnemers kwamen aan de start. Daaronder 58 grootmeesters. Voormalig winnaar Alexander Grischuk scoorde slechts 8,5 punt, evenals cracks als Bacrot, Shirov en Bareev.
Leonid Kritz was als nummer 26 geplaatst en verspeelde zijn kans op een prijs door een nederlaag in de laatste ronde tegen Morozevich. Hij eindigde op 8 punten. Daniel Fridman (31) kwam tot 7,5 punt.
Olympiade-winnares Natalia Zhukova won de damesprijs met 8,5 punten. Zij versloeg in de slotronde niemand minder dan Arkady Naiditsch. Zhaoqin Peng deed het eveneens geweldig goed., een overwinning in ronde 11 tegen Elizbar Ubilava bracht haar op 8 punten.

Vishy Anand versloeg in het hoofdevenement in de Rheingoldhalle Teimour Radjabov in een rapidmatch over 8 partijen met 5-3.