zondag, juli 23, 2006

Presentatie Jan-Willem de Jong

HMC Calder is bijzonder verheugd om Jan-Willem de Jong als nieuwe aanwinst te presenteren.
Jan-Willem is altijd al een sterke schaker geweest. Hij werd in 1994 Nederlands kampioen t/m 14 jaar en mocht toen meedoen aan het EK te Verdun. Woonachtig te ’s-Gravenzande, in het Westland, is hij de afgelopen drie jaar op rij kampioen geworden van de Haagse Schaakbond en heeft zich dus ook al drie jaar op rij geplaatst voor de Halve Finales van het Nederlands kampioenschap. Het afgelopen jaar was hij erg dichtbij plaatsing voor het ‘echte’ Nederlands kampioenschap door in de Halve Finales eerst grootmeester Karel van der Weide en daarna Maarten Solleveld uit te schakelen. De laatste horde in de persoon van grootmeester Erwin l’Ami was (nog) net niet te nemen.
Jan-Willem heeft jarenlang voor de Westlandse Schaakclub in de KNSB-competitie gespeeld, de laatste jaren in de 2e klasse KNSB (hetzelfde niveau als HMC Calder 2). Hij heeft daar de laatste drie seizoenen, meestal aan het topbord, 21,5 uit 26 gescoord, en het laatste jaar maar liefst 7,5 uit 8.
Jan-Willem heeft vooral het afgelopen jaar veel progressie geboekt. Hij heeft volgens schaakjournalist Johan Hut een record aantal ratingpunten (77) in een kwartaal gewonnen, waardoor hij omhoog geschoten is tot de nummer 39 van Nederland op de wereldranglijst.

Jan-Willem stelt zich hieronder zelf voor.

Naam: Jan-Willem de Jong
Geboortedatum: 27 september 1981
Geboorteplaats: Vlaardingen
Woonplaats: 's-Gravenzande
Fide-rating: 2409

Wat doe je in het dagelijks leven?
Ik studeer bedrijfskunde in Rotterdam.

Wat zijn jouw andere hobby's?

spelletjes, sport (kijken), reizen.

Wat is jouw favoriete muziek?

niet echt een voorkeur, ik vind de meeste muziek wel leuk.

Wat is jouw favoriete film?

What Lies Beneath (2000)

Sinds wanneer ben je lid van HMC?

haha nog niet!

Van wie heb je schaken geleerd?

van mij vader toen ik 5 was, op mijn 10e ben ik bij SIO in 's-Gravenzande gaan spelen, daar heb ik ontzettend veel opgestoken van Johan Voorberg.

Wat zou je aan onze jeugdspelers als tip mee willen geven om een sterke schaker te worden?

veel tegen sterke spelers spelen en daarmee na afloop je partij analyseren.

Wie is jouw favoriete schaker aller tijden?
ik heb niet echt een all-time favoriet. Op dit moment kies ik voor Topalov.

Wat is het leukste dat je hebt meegemaakt op schaakgebied?

De vele buitenlandse toernooien in Oost-Europa. We gingen daar vaak met een groepje van een man of 6 heen. De combinaties van vakantie, schaken en stappen vond ik erg leuk. Ik heb gespeeld in Plzen, Presov, Krakow, Olomouc en Pula. Verder doe ik al heel veel jaren in Gent mee, wat ook altijd super is!

Wat is de mooiste schaakpartij die je hebt gezien?

Ik wilde Byrne-Fischer uit 1956 zeggen, maar zag dat Nicolai Pedersen die partij al had gekozen. Dan ga ik voor Kotov-Keres Budapest 1950.

Wat is de mooiste partij die je zelf gespeeld hebt?

De Jong-Battaglini, Moskou (9) 2004.

Wat is het beste resultaat dat je behaald hebt?

Dit jaar de 3e ronde van de Halve Finales van het NK. Ik versloeg in matches over 2 partijen eerst Karel van der Weide en daarna Maarten Solleveld. Erwin L'Ami bleek helaas een maatje te groot.

Wat zijn jouw ambities op schaakgebied?

Nu ik een rating van 2400 heb gehaald, wil ik proberen om 3 IM normen te halen en meester te worden.

Wat verwacht je van het komende seizoen?
Ik ben benieuwd of de overstap van 2e klasse KNSB naar Meesterklasse een beetje soepel verloopt. Verder denk ik dat HMC een jong, talentvol en gezellig team heeft en dat we in de middenmoot eindigen. Ik heb er in ieder geval ontzettend veel zin in!