dinsdag, juli 18, 2006

Presentatie Bianca Muhren

Bianca Muhren is de tweede nieuwe speler van HMC Calder die wij aan u voorstellen. Bianca is natuurlijk een bekende bij HMC, want ze is hier met schaken begonnen en al 15 jaar onafgebroken lid van de club. Na altijd bij de jeugd voor HMC uitgekomen te zijn, gaat ze komend seizoen weer voor ons spelen in de KNSB-competitie.

Bianca heeft al een hele staat van dienst in de schaakwereld opgebouwd. Recentelijk heeft ze door haar tweede plaats bij het NK voor vrouwen de laatste horde genomen om de titel van vrouwelijk Grootmeester (WGM) in de wacht te slepen. Ze heeft al vele nationale titels op haar naam staan, en neemt sinds 1994 elk jaar deel aan een EK of WK voor de jeugd. Schaakjournalist Johan Hut heeft in 2005 een leuke column aan haar gewijd die haar schaakcarrière tot dan toe goed in kaart brengt. Op haar erelijst vallen haar prestaties van de in 2004 gedeelde 1e/2e plaats bij het EK voor meisjes t/m 18 jaar en haar in 1996 op 12-jarige leeftijd behaalde nationale meisjestitel t/m 20 jaar het meeste op.

Bianca stelt zich nu zelf voor.

Naam: Bianca Muhren
Geboortedatum: 28 februari 1986
Geboorteplaats: Gouda
Woonplaats: Rosmalen
Fide-rating: 2295

Wat doe je in het dagelijks leven?
Ik ben 3e jaars student Bedrijfseconomie aan de Universiteit van Tilburg.

Wat zijn jouw andere hobby's?

Films kijken, muziek luisteren, winkelen, spelletjes doen, reizen

Wat is jouw favoriete muziek?

Ik luister vooral naar top 40 muziek, maar hou ook wel van lichte rock, dance en r&b

Wat is jouw favoriete film?

Ik vind veel films leuk, van thrillers tot romantische komedies, maar de klassieker voor mij is toch wel Pretty Woman, met Julia Roberts & Richard Gere.

Sinds wanneer ben je lid van HMC?

Sinds mijn 5e, dus in 1991.

Van wie heb je schaken geleerd?

Ik heb de beginsels van mijn vader geleerd, en de rest bij HMC

Wat zou je aan onze jeugdspelers als tip mee willen geven om een sterke schaker te worden?

Blijf vooral plezier in het schaken houden, dat is het allerbelangrijkste. Verder veel toernooien spelen en daarna je eigen partijen analyseren met een sterke speler, daar leer je het meeste van.

Wie is jouw favoriete schaker aller tijden?
Ik heb geen huizenhoge favoriet, maar ik vond Tal altijd wel erg leuke en aanvallende partijen spelen. Maar als vrouw moet ik natuurlijk Judith Polgar ook als favoriet aanmerken, omdat ze als enige vrouw echt met de mannelijke top mee kan draaien.

Wat is het leukste dat je hebt meegemaakt op schaakgebied?

Ik heb erg veel reizen gemaakt met het schaken en daar maak je natuurlijk van alles mee. Het is leuk om op elke reis weer nieuwe mensen te leren kennen en mensen van allerlei landen weer terug te zien.
Maar ik denk het leukste wat ik heb meegemaakt op schaakgebied, was in 1997, toen ik ceremoniemeester mocht zijn bij de opening van het Fontys Toernooi in Tilburg (voorheen het Interpolis toernooi). Toen zei ik dat Judith Polgar mijn idool was en dat ik hoopte dat zij het toernooi zou winnen. Na het officiele gedeelte kwam ze naar me toe en zei dat ze het zo leuk vond dat ik dat had gezegd en bleef een tijdje met me praten. Dat had echt een enorme
indruk gemaakt!

Wat is de mooiste schaakpartij die je hebt gezien?

komt nog

Wat is de mooiste partij die je zelf gespeeld hebt?

Misschien niet de mooiste partij, maar een hele memorabele is dat ik in februari van dit jaar in Cappelle la Grande mijn eerste Grootmeester versloeg, de partij V. Lukov - B. Muhren 2006.

Wat is het beste resultaat dat je behaald hebt?

Ik denk gedeeld Europees Kampioen worden bij de meisjes t/m 18 jaar in 2004. Dat ik toen op een half weerstandspuntje niet de titel kreeg was jammer, maar 2e van Europa kan er ook mee door :)

Wat zijn jouw ambities op schaakgebied?

Mijn ambitie op korte termijn was om WGM te worden, maar dit is nu al gelukt! Ik wil graag nog IM worden en mijn spel blijven ontwikkelen.

Wat verwacht je van het komende seizoen?
Ik denk dat we in de middenmoot zullen eindigen, ik denk ook dat een 4e plek er wel in zit!

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Beste Bianca,

Super leuk om te lezen dat het zo goed met je gaat! Ik zie je vast nog wel een keer op een reunie van het Godfried Bomans!
Groeten, Luuk van der Heijden

10:49 a.m.  

Een reactie posten

<< Home