donderdag, oktober 13, 2005

Portrettenserie deel 9: Niels Ondersteijn

Naam: Niels Ondersteijn
Geboortedatum: 11 november 1984
Geboorteplaats: Den Bosch

Woonplaats: Eindhoven/Den Dungen
Fide-rating: 2289

Wat doe je in het dagelijks leven?
Ik zit in het derde jaar van de opleiding Technische Innovatiewetenschappen op de TU in Eindhoven

Wat zijn jouw andere hobby's?

Muziek, squashen, judoën, student uithangen

Wat is jouw favoriete muziek?

Top 40, Trance, Dance, Hardstyle en après ski

Wat is jouw favoriete film?

Ik kijk heel veel films, maar ik heb niet echt één favoriet. Als ik toch moet kiezen, kies ik voor de Green Mile.

Sinds wanneer ben je lid van HMC?

1993

Van wie heb je schaken geleerd?

Van mijn vader

Wat zou je aan onze jeugdspelers als tip mee willen geven om een sterke schaker te worden?

Het belangrijkste is bij altijd het plezier geweest. Als het maar leuk blijft. Verder ben ik veel vooruit gegaan door de hoogste stappen uit de stappenmethode een keer te herhalen. En natuurlijk het opslaan en bekijken van je partijen is belangrijk.

Wie is jouw favoriete schaker aller tijden?
Tal

Wat is het leukste dat je hebt meegemaakt op schaakgebied?

De vele open nederlandse jeugdkampioenschappen in hengelo. Samen met Bob Jansen en Tim Mazajchik hebben we zoveel meegemaakt op en rond de kampeerboerderij. Verder was het een bijzondere ervaring om kort na het behalen van mijn fm-titel mee te mogen doen aan een toernooi op de Canarische eilanden.

Wat is de mooiste schaakpartij die je hebt gezien?
Kasparov-Topalov, Wijk Aan Zee 1999

Wat is de mooiste partij die je zelf gespeeld hebt?
Moeilijke vraag. Ik heb niet echt potjes die erbovenuit springen. Voor mijn gevoel was mijn eerste overwinning op een internationaal meester het mooiste. Dit kwam vooral omdat ik de halve partij dacht dat mijn tegenstander een prutser was. Ik was wit en normaal gesproken begin je dan de partij, maar mijn tegenstander begon met zwart met d7-d5.. Ik keek hem eens aan en toen had hij het pas door. Verder heb ik in de beker tegen Daniel Schenkeveld nog wel een mooi potje, waar de koning het bord over gedreven wordt.

Wat is het beste resultaat dat je behaald hebt?

Afgelopen zomer in het open nk in Dieren haalde ik ongeveer een tpr van rond de 2400.

Wat zijn jouw ambities op schaakgebied?

Plezier blijven houden vind ik het belangrijkste, maar natuurlijk wil ik sterker worden. Mijn eerste doelstelling is het halen van een IM-norm. Als ik nog iets sterker wordt, moet dat er toch ooit inzitten. Dan zie ik wel verder.

Wat verwacht je van HMC Calder 1 dit seizoen?
Meedraaien in de meesterklasse als een hoge suptopper en wie weet wel meer.