zondag, september 11, 2005

Portrettenserie deel 5: Paul Span


Naam: Paul Span
Geboortedatum: 29 augustus 1979
Geboorteplaats: Den Bosch
Woonplaats: Den Bosch
Fide-rating: 2267


Wat doe je in het dagelijks leven?

Ik werk als gezinsvoogd bij de William Schrikker Groep

Wat zijn jouw andere hobby's?

Schrijven, uitgaan, films en voetbal

Wat is jouw favoriete muziek?

Bands als Radiohead en Saybia

Wat is jouw favoriete film?

Turks Fruit en Il Postino

Sinds wanneer ben je lid van HMC?

Sinds mijn zevende

Van wie heb je schaken geleerd?

Van mijn vader

Wat zou je aan onze jeugdspelers als tip mee willen geven om een sterke schaker te worden?

Zoek een persoonlijke trainer / mentor die bij je past en blijf deze over een langere periode trouw

Wie is jouw favoriete schaker aller tijden?
Capablanca

Wat is het leukste dat je hebt meegemaakt op schaakgebied?

De combinatie schaken en vakantie bevalt mij altijd uitstekend. Het is een vast patroon dat de laatste ronde, die vaak vroeger begint, een probleem oplevert. Zo ook in Praag. Ik stond tweede, een half puntje achter de sterke nummer 1. De dag ervoor was het een beetje laat geworden. Ik zat straalbezopen achter mijn bord en na de eerste zetten keek ik al tegen een ruine van een stelling aan. Gelukkig bood mijn tegenstander plotseling remise aan, zodat hij het toernooi won. Volgens mij duurde het minuten voordat het doordrong dat mijn tegenstander iets gezegd had, maar uiteindelijk kreeg ik het voor elkaar mijn hand uit te steken.

Wat is de mooiste schaakpartij die je hebt gezien?

Karpov - Unzicker

Wat is de mooiste partij die je zelf gespeeld hebt?

Mijn overwinning op grootmeester Stuart Conquest in de eerste ronde van het Lost Boys toernooi in Amsterdam 2002.

Wat is het beste resultaat dat je behaald hebt?

Drie keer op een rij Brabants kampioen bij de senioren. Als ik heel ver terugga, Nederlands pupillenkampioen voor Erik vd Doel, Sipke Ernst, Ruud Janssen noem ze maar op uit de belachelijk sterke '79 lichting.

Wat zijn jouw ambities op schaakgebied?

De 2300-grens doorbreken en er mede voor zorgen dat HMC weer een bruisende club wordt.

Wat verwacht je van de Europacup?
Ik verwacht dat wij ergens in de middenmoot eindigen en dat mimimaal één van ons een mooi persoonlijk resultaat gaat neerzetten.