zondag, november 04, 2007

Dieptepunt

Er heeft zich in de derde ronde van de KNSB-competitie een voorval voorgedaan dat beschouwd moet worden als het absolute dieptepunt van competitieschaak.
In de ontmoeting Bergen op Zoom - AAS (Aalsmeer) is een speler betrapt op vals spelen.
Navraag door journalist Ruud Goverde leert dat de betreffende speler tijdens de partij op een Fritz PDA pocket de stelling op het bord had. Hij liep hier mee steeds naar buiten en is op heterdaad betrapt door de scheidsrechter.

Het heeft weinig zin over individuele spelers heen te vallen (daarom ook geen namen), maar het moge duidelijk zijn dat dit incident grote gevolgen kan hebben.

Tot zo ver de eerste berichten.
Inmiddels heeft de spelers in kwestie, Willem Moene, zich in het openbaar uitgelaten over deze kwestie op het forum van Utrechtschaak.
Zijn statement luidt als volgt:
"Datum: zondag 04-11-2007 15:13 Naam: Willem Moene
Goed, ik zal mij niet veschuilen. Ik ben zo stom geweest om mijn nieuwe PDA te gebruiken om mijn partij in in te voeren, omdat ik een elctronische database van mijn partijen wil aanleggen. Het is natuurlijk uiterst laakbaar, en het mag uiteraard niet tijdens de partij, maar ik had niet de bedoeling om vals te spelen. Ik was gisteren niet helemaal mijzelf. Ik voelde me niet goed, had last van de warmte in de zaal en stond al snel slecht tot glad verloren. Mentaal had ik het al opgegeven, en toen ben ik met mijn verhitte kop naar buiten gelopen om de partij in te voeren.

Arjon Severijnen speelde een uitstekende partij, en op het moment dat de partij door de wedstrijdleider werd gestopt had hij een geforceerde winst. We hebben samen nog zitten analyseren, ik hoop echt dat er geen negatieve gevoelens blijven hangen. Het is voor hem ook zeker jammer dat het zo is gelopen. Ik neem aan dat, als ik echt gebruik zou hebben gemaakt van de analytische kwaliteiten van een schaakprogramma, ik wel beter zou hebben gestaan. Ik registreerde alleen de partij. Wel wil ik nogmaals mijn verontschuldigingen aanbieden.

Ik wil de suggesties die door enkelen hier op het forum zijn gedaan eigenlijk direct in de kiem smoren: mijn teamgenoten wisten hier niets van (een aantal hebben niet eens doorgehad wat er was gebeurd), ik zou het ook niet terecht vinden als zij er verder voor gestraft zouden worden.
Het lijkt mij niet zinvol op andere insinuaties in te gaan. Ik kan ook wel op seizoenen wijzen waarin ik slechte scores haalde, vorm is iets ongrijpbaars.

Volgens artikel 12 van de FIDE-regels mag je niet van externe comminucatiemiddelen en/of bronnen gebruik maken, en de wedstrijdleider kan een gepaste straf geven, varierend van een waarschuwing tot een nul. Die nul heb ik gekregen, en daar zal ik niet tegen protesteren. Ik hoop dat men deze misstap kan vergeven en vergeten.

Tot slot, ik zou het heel erg vinden als ik door deze fout het recht zou verliezen om in de competitie mee te spelen, ik vind het spelletje namelijk werkelijk erg leuk.

Nogmaals mijn excuses."

Van vals spelen is dus niet echt sprake, wel van buitengewoon laakbaar gedrag.
Dit incident, gevoegd bij de gebeurtenissen bij de wedstrijd Pion (Groesbeek)-Veenendaal in klasse 3H, alwaar de wedstrijdleider (nota bene van de thuisclub) verbaal geattaqueerd door een speler van zijn eigen club, zijn druppels die emmers doen overlopen!